Головна » Статті » Розробки уроків » 9 клас |
УРОК 25. Робота серця. Серцевий цикл. Нейрогуморальна регуляція роботи серця Освітня мета: поглибити знання учнів про роботу серця; сформувати поняття про нейрогуморальну регуляцію його роботи і дати поняття про серцевий цикл, його фази. Основні поняття і терміни: діастола, систола, систолічний об’єм, частота серцевих скорочень, хвилинний об’єм крові. Обладнання: муляж серця, картка «Робота серця» Структура уроку, основний зміст і методи роботи І. Актуалізація опорних знань. Виконання завдання: обірви зайві пелюстки на кожній «ромашці» так, щоб залишена пелюстка відповідала поняттю, яке написане всередині.
Проблемне запитання. Між правим і лівим передсердям в ембріона є великий отвір завбільшки зі шпильку. Чи вплине цей дефект на роботу серця і кровообіг? II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення вчителя. За одне скорочення серце викидає в середньому 60 мл крові, що становить 420 мл за хвилину, понад 25 л за годину, 600 л за рік, понад 14 000 000 л протягом життя. Це — 300 залізничних цистерн. Чим пояснити таку велику працездатність серця? III. Вивчення нового матеріалу. 1. Серцевий цикл. Робота серця. (Розповідь вчителя з використанням муляжу серця, картки «Серцевий цикл».) Самостійна робота з підручником. Завдання: прочитайте текст підручника і заповніть таблицю «Фази серцевого циклу».
Дайте відповідь на запитання: — Коли відпочиває серце? — Чи зміниться серцевий цикл під час занять спортом? — Як забезпечується відпочинок серця під час інтенсивної роботи? 2. Нейрогуморальна регуляція роботи серця. (Складання і аналіз схеми Нервова і гуморальна регуляція діяльності серця».)
3. Тренування серця. (Повідомлення учня.) Два з половиною тисячоліття тому кращому воїнові-скороходові було доручено повідомити жителям Афін про перемогу греків над персами в Марафонській долині. Гонець пробіг близько 40 км за 3 години. З’явившись на площі, він крикнув: «Ми перемогли!» — і впав мертвий. Відбулася раптова зупинка серця від надмірного напруження. З 896 р. проводиться змагання з марафонського бігу, і бігунам-марафонцям ця дистанція є безпечною. — Чому бігуни-марафонці легко долають цю дистанцію? — Чому для серця корисно займатися фізичною працею або спортом? — Чи кожен може стати марафонським бігуном? — Яку роль відіграє ранкова гімнастика для поліпшення роботи серця? 4. Негативний вплив шкідливих звичок на роботу серця. (Повідомлення учня про вплив куріння і вживання алкоголю на серце. IV. Закріплення знань учнів. Практична робота №2 Тема. Вимірювання частоти серцевих скорочень та артеріального тиску. Мета: навчитись знаходити пульсові точки та визначати частоту серцевих скорочень і артеріальний тиск. Обладнання: секундомір або годинник із секундною стрілкою, манометр, підручник. Хід роботи 1. Розгляньте схематичний малюнок, на якому позначено пульсові точки. Знайдіть їх у себе та свого товариша. 2. Знайдіть пульс у себе на зап’ястку. Увімкніть секундомір і протягом 30 секунд рахуйте пульс. Отримані дані помножте на 2. Ви отримаєте кількість скорочень серця за 1 хв. 3. Частоту серцевих скорочень за 1 хвилину визначте іншим способом. Знаючи тривалість одного серцевого циклу (0,8 с), можна визначити, скільки разів серце скоротиться за 60 с: 60 : 8 = 75 (разів). Місця близького розташування великих артерій до поверхні тіла.
4. Порівняйте результати, зробіть висновки. __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
5. Використовуючи малюнки, опишіть методику вимірювання артеріального тиску в людини.
Вимірювання кров’яного тиску __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________
6. Виміряйте тиск крові на плечовій артерії свого товариша при скороченні серця (максимальний, систолічний) і при його розслабленні (мінімальний, діастолічний). 7. Отримані дані занесіть у таблицю, пам’ятаючи, що у молодих здорових людей в стані спокою тиск становить 120+10 мм рт. ст. під час його розслаблення.
8. На основі досліджень зробіть висновки, відповівши на запитання: а) Яке практичне значення має уміння рахувати пульс? б) Чому у людини кров’яний тиск може змінюватися? в) У результаті вимірювання артеріального тиску отримано такі дані: 130/180 мм рт. ст., 180/100 мм рт. ст. Що означають цифри в чисельнику та знаменнику? У якому випадку артеріальний тиск нормальний? __________________________________________________________________________
— В якої людини серце має вищу працездатність, чим це можна пояснити? — В якої людини швидше настане втома серцевого м’яза? V. Домашнє завдання. Вивчити відповідну тему з підручника. Підготувати повідомлення «Історія відкриття кровообігу». | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 955 | |
Всього коментарів: 0 | |