Головна » Статті » Розробки уроків » 10 клас |
Тема: Короткий нарис історії розвитку біології. Методи біологічних досліджень. Мета: дати загальне уявлення про історію розвитку біології, розширити поняття про основні методи біологічних досліджень. Тип уроку: засвоєння нових знань. Методи та форми роботи: словесні, наочні, елементи інтерактивних технологій. Терміни та поняття: біологія, ботаніка, зоологія, анатомія, фізіологія, біотехнологія, генна інженерія, цитологія, генетика, екологія, гістологія, біохімія. Обладнання: таблиця з перелікам основних біологічних наук, які будуть вивчатися в курсі загальної біології, саморобна таблиця “Методи біологічних досліджень”, портрети вчених – біологів. Девіз уроку. ХХІ століття – століття біології. ЮНЕСКО І. Організаційний момент. Психологічний тренінг: “Побажаймо один одному успіху…” ІІ. Актуалізація опорних знань. Інтелектуальна розминка. Як би ви пояснили такий вислів: “Біологія – це цілі організми, мільйони молекул. Оце наука!” ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Створення проблемної ситуації. (Розповідь з елементами бесіди). – Чим же займається загальна біологія? – Яке її завдання та проблеми? А сама біологія… Який тернистий шлях вона пройшла, перш ніж досягла тих вершин знань, якими ми зараз володіємо. Минуле в будь-якій галузі науки – це не тільки минуле. Воно живе у видатній історії найвеличніших пошуків і відкриттів, дає поживу розуму. Уроки наукової творчості навчають… Тож, згадаємо короткий нарис розвитку біології, методи біологічних досліджень. ІV. Повідомлення теми і мети уроку. (Монітор комп’ютера). V. Надання необхідної інформації. 1. Біологія – комплексна наука про живу природу. 2. Короткий нарис історії розвитку біології. (Розповідь учителя, демонстрація портретів вчених-біологів. 1) Перші відомості про живі організми нагромаджені первісною людиною (малюнки, фрески). 2) Описовий характер біології (Гіппократ, Арістотель, Теофраст, Гален). 3) Розвиток біології в епоху Середньовіччя. 4) Розвиток біології в епоху Відродження. 5) ХVІІІ століття – початок розвитку біології, ботаніки, зоології, анатомії та фізіології людини як самостійних наук. 6) Відкриття основних закономірностей біології в ХІХ столітті. 7) Сучасна біологія, її нові галузі: біотехнологія, генна інженерія. VІ. Інтерактивна вправа. Робота в творчих групах. З допомогою довідкової літератури підручника учні характеризують методи біологічних досліджень. І група. Порівняльно-описовий метод. ІІ група. Експериментальний метод. ІІІ група. Моніторинг. ІV група. Моделювання. V група. Статистичний метод. VІІ. Рефлексія. Експрес-тести. 1. Біологія – це наука, яка вивчає: а) процеси життєдіяльності та розмноження клітин; б) будову та функції тканин багатоклітинних тварин; в) тварин і рослин минулих геологічних епох; г) усі прояви життя: будову та функції живих істот. 2. Термін “біологія” запропонував у ХІХ столітті: а) Ч.Дарвін; б) Т.Шванн; в) Р.Вірхов; г) Ж.Б.Ламарк. 3. Метод, за допомогою якого вивчають зовнішню будову скелета органів у різних тварин: а) порівняльно-описовий; б) експериментальний; в) статистичний; г) моделювання. 4. Найдавніший метод біологічних досліджень: а) порівняльно-описовий; б) експериментальний; в) статистичний; г) моделювання; д) моніторинг. 5. Метод, який дає змогу прогнозувати наслідки різних процесів чи явищ у природі: а) порівняльно-описовий; б) експериментальний; в) статистичний; г) моделювання; д) моніторинг. 6. Моніторинг здійснюють переважно на таких рівнях організації живої матерії як: а) молекулярний; б) клітинний; в) організмовий; г) популяційно-видовий; д) екосистемний; е) біосферний. VІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання і мотивація. ІХ Домашнє завдання. Опрацювати матеріал в підручнику. Підготуватися до семінару “Видатні вчені – біологи України”.
| |
Переглядів: 1118 | |
Всього коментарів: 0 | |