Головна » Статті » Методичний кейс |
Особливості використання інформаційних технологій на уроках і в позаурочній діяльності. Планування уроку з використанням засобів ІКТ Використання ІКТ при проведенні уроків - це і тестування за допомогою комп'ютера, і проведення демонстраційних дослідів і віртуальних лабораторних робіт, демонстрація презентацій, залучення учнів до створення тематичних презентацій, можливість найпростішого моделювання природничо процесів та інші види навчальних робіт. Комп'ютер - найпотужніше і найефективніший зі всіх існуючих досі технічних засобів, які мав учитель. ІКТ на уроках використовуються як засоби, що моделюють різні процеси і явища, як засіб підвищення наочності (поєднанні її абстрактно-логічної сторони з предметно-образної), як засіб математичної обробки результатів демонстраційного експерименту і фронтальних лабораторних робіт, як засіб контролю і самоконтролю знань учнів і т.д. В результаті інформаційні технології підвищують ефективність навчання, надають уроку динамізм і виразність. При використанні ІКТ на уроках необхідно врахувати, що використання ілюстративних матеріалів, представлених на дисках і сайтах, в поєднанні з Microsoft PowerPoint підвищує наочність. Навчально-виховний процес в епоху загальної інформатизації суспільства повинен підготувати учнів до життя в умовах прискорення науково-технічного прогресу. Створення презентацій - використання комп'ютера на уроках дозволяє вчителеві спілкуватися з учнями на сучасному технологічному рівні, зробити урок більш привабливим, емоційним і ефективним, пробудити інтерес до навчання. Уроки, проведені з використанням комп'ютерних технологій, надовго запам'ятовуються учням, полегшують проведення уроку, вони цікаві і сучасні. Презентації зручні тим, що при підготовці відбирається саме той матеріал, який потрібен для конкретного уроку і в потрібній послідовності. Електронні презентації можна розглядати як дидактичний засіб навчання, а мультимедійний проектор або інтерактивну дошку - технічні засоби, що дозволяють показ презентації в класі. Електронну презентацію можна віднести до електронних навчальних посібників, але тільки із застереженням: електронні навчальні посібники розглядаються як самостійні засоби навчання, а презентація - допоміжне, що використовується вчителем на уроці і потребує його коментарів та доповнень. Під електронною презентацією ми розуміємо логічно пов'язану послідовність слайдів, об'єднану однією тематикою і загальними принципами оформлення. Педагогічна застосування програми PowerPoint для виконання комп'ютерних презентацій дає величезні розвиваючі можливості для школярів. При створенні учнями комп'ютерних презентацій, формуються найважливіші в сучасних умовах навички. Робота над презентацією, її публічне представлення, захист, - все це позитивно впливає на розвиток у дітей навичок спілкування за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій, дає додаткову мотивацію до вивчення матеріалу, сприяє підвищенню рівня сприйняття інформації. Презентації сприяють вихованню у школярів власної точки зору, яка вельми зручно викладається за допомогою програми PowerPoint. Безумовним плюсом презентації, створюваної в PowеrPoint, є можливість варіювати обсяг матеріалу, використовуються методичні прийоми в залежності від цілей уроку, рівня підготовленості класу, вікових особливостей учнів. У разі необхідності викладач може замінити текст, малюнок, діаграму, або просто приховати зайві слайди. Ці можливості дозволяють максимально видозмінювати будь-яку раніше розроблену презентацію під конкретний урок в конкретному класі. Сучасні інформаційно-комунікаційні технології дозволяють сформувати освітнє середовище, в якій можливе досягнення найважливіших цілей освіти. Основними інформаційно-комунікаційними технологіями, які використовуються в навчальному процесі є: - Офісні технології - дозволяють підготувати більшість навчальних матеріалів в MS Word, MS Excel, MS PowerPoint, MS Access; - Мережеві технології - дозволяють використовувати навчальні матеріали в рамках локальної мережі навчального закладу, а також глобальної мережі Інтернет; - Телекомунікаційні технології - теле-, відео- і поштові конференції, чати, форуми, електронна пошта; - Спеціалізоване програмне забезпечення - забезпечує електронний документообіг навчального закладу, різні контролюючі заходи, управління навчальним закладом. На сьогоднішній день впровадження ІКТ здійснюється за наступними напрямками: 1. Побудова уроку із застосуванням програмних мультимедіа засобів: навчальних програм і презентацій, електронних підручників, відеороликів. 2. Здійснення автоматичного контролю: використання готових тестів, створення власних тестів, застосовуючи тестові оболонки. 3. Організація і проведення лабораторних практикумів з віртуальними моделями. Багато явища, недоступні для вивчення в класах через відсутність обладнання, обмеженості часу або не підлягають прямому спостереженню, можуть бути досить детально вивчені в комп'ютерному експерименті. 4. Обробка результатів експерименту. 5. Розробка методичних програмних засобів. 6. Використання інтернет ресурсів. 7. Комунікаційні технології: дистанційні олімпіади, дистанційне навчання, мережеве методичне об'єднання. Кожен учитель повинен навчитися поводитися з самим собою як з унікальним і безцінним ресурсом, щоб підтримувати свою продуктивність. Не можна ризикувати своїм здоров'ям, дозволяти хвилювань і робочим турботам поглинати Вашу енергію. Обмежена здатність керувати собою - нездатність управляти іншими! Якості успішності сучасного педагога: здатність керувати собою; розумні особисті цінності; чіткі особисті цілі; постійний особистісний ріст; вміння вирішувати проблеми; винахідливість і здатність до інноваційного творчості; здатність керувати дітьми та навчальним процесом: знання сучасних підходів до процесу навчання; здатність формувати колектив; висока здатність впливати на оточуючих; вміння навчати; здатність формувати і розвивати творчі групи. Інформаційні технології можна використовувати на різних етапах уроку. 1. Перевірка домашнього завдання. • перевірка знань за допомогою комп'ютерного тестування в програмі Excel; • презентація-контроль або презентація-тест, створені в програмі PowerPoint; • презентація-тест з анімацією - містить формулювання завдання і варіанти відповіді, з допомогою анімації відзначається правильну відповідь або відкидаються невірні; • презентація-тест з гіперпосиланнями - містить формулювання завдання і варіанти відповіді, з допомогою гіперпосилання здійснюється перехід до наступного питання, якщо відповідь правильна, на слайд з теоретичної інформацією, якщо відповідь неправильна, також має бути присутня гіперпосилання до неправильно отвеченних питання. 2. Пояснення нового матеріалу При вивченні нового матеріалу наочне зображення допомагає найбільш ефективно засвоїти новий матеріал. Якщо для пояснення нового матеріалу ви використовуєте презентацію, слайди можуть містити різну інформацію: ілюстрації, тези, схеми, анімаційні картинки, відеоролики або звук, наприклад, презентація-модель будь-якого процесу, явища, наочного рішення задачі, що особливо актуально при вирішенні графічних задач, щоб не займати багато часу для малювання графіків на дошці; презентація - слайд-шоу - демонстрація ілюстрацій з мінімальною кількістю тексту, з накладенням музики, автоматичним режимом зміни слайдів. З метою познайомити учнів з об'єктом або явищем, процесом добре сприймаються учнями відеофрагменти дослідів. 3. Закріплення і систематизація знань Систематизація і закріплення матеріалу необхідні для кращого запам'ятовування і чіткого структурування. З цією метою в кінці уроку потрібно провести огляд вивченого матеріалу, згадуючи основні положення і їх взаємозв'язок. Причому повторення матеріалу має відбуватися не тільки усно, але і з демонстрацією найбільш важливих моментів на слайдах презентації, виконання тестів на комп'ютері для первинного закріплення вивченого матеріалу. 4. У позаурочної діяльності Позаурочна діяльність є одним з важливих компонентів освітнього процесу, як з освітньої, так і з виховної точки зору. Для її організації також використовуються комп'ютерні технології: Газети, буклети, брошури, пам'ятки, листівки - інформаційний матеріал, який можна підготувати за допомогою програм Word, Publisher; Анкети, документи для збору статистичних даних, обробка анкет та моніторингів більш просто виконуються за допомогою програми Excel. Музичний супровід свят - за допомогою програми PowerPoint. На слайдах презентації можна помістити музичні композиції, які будуть змінюватися автоматично або в міру необхідності, в той же час на слайдах можуть бути ілюстрації, відеофрагменти, які супроводжують музику. 5. При виконанні проектної роботи Результати проектної роботи також легко можна уявити за допомогою програми PowerPoint. Тут є можливість за допомогою схем, графіків, діаграм показати, наприклад, результати соціологічних питань, результати проведених експериментів і т.д. Використання ІКТ при організації навчально-виховного процесу має ряд переваг, але в той же час супроводжено недоліками і проблемами.
| |||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 1286 | |
Всього коментарів: 0 | |